فرزندان

راهکارهایی برای متقاعد کردن بهتر کودک

با مجله اینترنتی زنان 20 در یک مطلب تازه از فرزندان همراه باشید :

 

متقاعد کردن کودکان,راهکارهایی برای متقاعد کردن کودکان,روشهای متقاعد کردن کودک

متقاعد کردن کودک با جملات منفی امکان پذیر نیست

روشهایی ساده برای متقاعد کردن کودکان
آیا متقاعد کردن کودک کار سختی است؟ خوب است بدانید که راهکارهایی ساده ای برای متقاعد کردن بهتر بچه ها وجود دارد.
خیلی از اوقات والدین با فرزندان خود بر سر این که حرف شان را گوش نمی دهند، دچار مشکل می شوند. در این مقاله به راهکارهایی اشاره می شود که به شما کمک می کند در متقاعد کردن کودک کم نیاورید.

1- همیشه بگویید که می خواهید فرزندتان چه کاری انجام دهد، نه این که چه کاری انجام ندهد.
بسیاری از ما به راحتی وارد چرخه ای از جملات منفی می شویم که به سرعت تبدیل به نق زدن می شود. عباراتی مانند، اتاقت را نامنظم نگذار، کفش هایت را دور از هم پرت نکن، چند بار به تو بگویم که خواهرت را هل نده… در زندگی روزمره ما فراوان یافت می شود.

ما مدام از جملات منفی استفاده می کنیم و انتظار داریم فرزندان ما آنچه که به آن ها می گوییم را انجام دهند! متقاعد کردن کودک با جملات منفی امکان پذیر نیست. پیشنهاد می شود به جای استفاده از جملات منفی، از جملات مثبت استفاده نمایید تا نتایج موثرتری بگیرید و سبب متقاعد کردن کودک شود.
مثلا بگویید بیا اتاقت را مرتب کنیم و اضافی ها را دور بریزیم یا این که جای کفش ها در جاکفشی است. بهتر است آن ها را آنجا بگذاری.

2- انتخاب پیش پای او بگذارید.
اگر به کودک خود گفتید، عجله کن لباس بپوش، مدرسه ات دیر می شود؛ و دیدید که به حرف شما توجه نمی کند می توانید با قرار دادن انتخاب در پیش پایش، او را به سمتی که می خواهید هدایت کنید و این رفتار سبب متقاعد کردن کودک می شود.

سوالاتی که در آن به کودک حق انتخاب می دهد برخی اوقات معجزه می کند و باعث می شود کودک با حرف شما موافقت کند.

برای مثال می توانید برای متقاعد کردن کودک از او بپرسید: برای امروز صبح لباس قرمزت را می پوشی یا لباس آبی را؟ یا اگر از نوشتن تمرین های مدرسه سرباز زد از او بپرسید: چه زمانی می خواهی تکالیفت را انجام دهی؟
امروز یا فردا؟ و یا مثلا اگر در هنگام غذاخوردن مخالفت می کرد از او بپرسید که اول بروکلی را امتحان می کنی یا هویج را؟

متقاعد کردن کودکان,روشهای متقاعد کردن کودک,راهکارهایی برای متقاعد کردن کودکان

به غرزدن های کودک واکنش مثبت نشان دهید

3- از طریق زبان، با فرزند خود ارتباط برقرار کنید.
ایجاد ارتباط با فرزندتان در زبان و جملاتی که استفاده می کنید می تواند ابزاری قدرتمند در افزایش تمایل او به گوش دادن به شما باشد.
بهتر است که خود را جای فرزندتان قرار دهید. برای مثال از عباراتی مانند این استفاده کنید؛ من هم مانند تو می دانم که کلی کار باید انجام دهی. و یا این که تو هم مثل من متوجه هستی که نوشتن تکالیف روی میز مرتب راحت تر است.

استفاده از کلمه “مانند” در مکالمات برای این که تمایل فرزند را به گوش دادن به حرف والدین بیشتر کند، مفید است و می تواند عزت نفس و رابطه او با پدر و مادرش را افزایش دهد و ناخودآگاه باعث متقاعد کردن کودک می شود.

4- پیش از انجام کار از او تشکر کنید.
ما اغلب بعد از این که کسی برایمان کاری انجام داد از او تشکر می کنیم. اما چه می شود اگر پیش از انجام کار از او تشکر کنیم؟
این کار اغلب برای بچه ها جواب می دهد، چرا که آن ها معمولا دوست دارند که مورد تشکر و تقدیر واقع شوند به خصوص از طرف والدینشان.

بنابراین دفعه بعد که از فرزندتان می خواهید دست هایش را بشوید، به میز ناهار بیاید یا تلویزیون را خاموش کنید، به سرعت از او تشکر کنید. زمانی که از آن ها تشکر می کنید آن ها نسبت به کاری که می خواهند انجام دهند احساس مسئولیت پیدا می کنند و این موضوع سبب متقاعد کردن کودک می شود.

5- همیشه دلایل خود را بگویید.
اغلب ما انتظار داریم که بچه ها بدون اینکه درک درستی از آنچه که از آنها می خواهیم داشته باشند، آن کار را انجام دهند. با توضیح دادن اینکه چرا ما کاری را از آن ها می خواهیم، احتمال بیشتری به حرف ما گوش فرا می دهند.

برای مثال می توانید از آن ها این گونه درخواست کنید: آیا می شود صدای موسیقی را کمتر کنی؟ برای این که می خواهیم با تمرکز بیشتری روی کارهایی که می خواهیم انجام دهیم فکر کنیم.

در هنگام خرید می توانیم از آن ها بخواهیم: آیا می شود به من در حمل کیسه های خرید کمک کنی؟ برای این که تعدادشان زیاد است و با یک بار نمی توانم همه آن ها را بیاورم.

متقاعد کردن کودکان,راهکارهایی برای متقاعد کردن کودکان,روشهای متقاعد کردن کودک

همیشه دلایل خود را برای انجام کاری که انتظار داریم کودک انجام دهد به او بگوئیم

6- به غرزدن های آن ها واکنش مثبت نشان دهید.
برخی از کودکان عادت دارند که نسبت به هرچیزی غر می زنند. شما می توانید با بازخورد مناسب با استفاده از جملات مثبت به آن ها کمک کنید که این عادت خود را کنار بگذارند.

برای مثال اگر فرزند شما شکایت می کند و می گوید: من خیلی گرمم هست! می توانید اینگونه واکنش نشان دهید: آه تو می خواهی کمی خنک تر شوی. چه چیزی حالت را بهتر می کند؟ می خواهی پنجره را باز کنی یا این که ژاکتت را دربیاوری؟
این برخورد باعث می شود که کودک کمتر غر بزند، کمتر شکایت کند و راه حل های متفاوتی را در پیش رو ببیند.

7- به فرزندتان کمک کنید تا از کلمه نمی توانم استفاده نکند!
کلمه “نمی توانم” اغلب در مکالمات استفاده می شود و باعث می شود امکان دستیابی به موفقیت از بین برود. برای اینکه فرزندتان را از این عادت خارج کنید، کارهایی را که می تواند انجام دهد یا تغییر دهد را برای او پررنگ کنید. کودک شما مدام در حال تغییر است. بنابراین این که الان نمی تواند کاری را انجام دهد یک حالت گذراست.

اگر فرزند شما می گوید که نمی توانم تمرین ریاضی را انجام دهم، اینگونه به او واکنش نشان دهید که: نه! تو فقط هنوز نتوانسته ای راه حل مناسبی برای این مسئله پیدا کنی. یا این که بگویید تو تمرینات جدول ضرب را انجام داده ای فقط مانده است تقسیم را انجام دهی.

ایده اصلی این است که بیشتر راجع به مواردی صحبت کنید که فرزندتان می تواند انجام دهد نه آنچه که نمی تواند! کمک کنید که ذهنیت فرزندتان را نسبت احتمال انجام کارها بازتر کنید تا زندگی او کمی آسانتر شود.

منبع:

 نبض ما

nabzema.com

امیدواریم از این مطلب بهره کافی را برده باشید ، بزودی با شما همراه خواهیم بود در یک مطلب تازه تر از دنیای فرزندان

مجله اینترنتی زنان بیست آرزوی بهترینها را برای شما دارد.

امتیاز شما به این مطلب
تبلیغات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا