رپورتاژ آگهی

وکیل جرایم سایبری در مشهد

وکیل جرایم سایبری در مشهد

وکیل جرایم سایبری در مشهد

جرائم سایبری

کاربرد و استفاده ی روزافزون مردم از کامپیوتر، جستجو (سرچ)، وب گردی و استفاده از سایت ها و فراگیر شدن سریع شبکه های اجتماعی همچون اینستاگرام، تلگرام و واتساپ و … طبیعتا وقوع اعمال و ارتکاب جرایمی در فضای مجازی (اینترنت و سایبر) و اخلال در نظم عمومی را به همراه داشته است.

قانون جرائم رایانه ای از جمله قوانین خاص به حساب می آید. جرایم سایبری و ، رایانه ای (کامپیوتری) و به طور کلی، فضای مجازی  ، مسائل فنی و تخصصی ویژه ای را در حوزه حقوق جنایی (جزایی، کیفری) رایانه ای به وجود آورده است.

وکیل دادگستری و مشاور حقوقی در جرایم رایانه ای، اینترنتی و یا سایبری در صورتی می تواند به عنوان وکیل جرایم اینترنتی (سایبری) موفق باشد که با اصول کامپیوتر (رایانه)، اینترنت و مبانی فنی و تخصصی آن آشنایی ولو اندک داشته باشد.

یک وکیل پایه یک دادگستری متخصص در جرایم اینترنتی (سایبری)، نیک می داند که برای تحصیل نتیجه مطلوب و موفقیت در پرونده، شایسته است که با متخصصین و کارشناسان حوزه جرایم رایانه ای، اینترنت و سایبر و آی تی  نیز هم اندیشی کرده گاهی حتی مشاوره تخصصی بگیرد در دادسرای جرایم رایانه ای پرونده های زیادی در خصوص شرکت های هرمی و شرکت های مدعی بازاریابی شبکه ای ، سایت های شرط بندی ، تحصیل نامشروع مال ، انتشار فیلم و عکس های خصوصی ، نقض حریم خصوصی، اخاذی از طریق تهدید به انتشار عکس و فیلم  افراد، نشر اکاذیب،  توهین  ، فحاشی  ، پخش و انتشار تصاویر و فیلم های مبتذل و … رسیدگی کرده در بسیاری موارد منجر به صدور قرار مجرمیت (جلب به دارسی)، کیفرخواست و نهایتا صدور حکم محکومیت متهم، حسب مورد به حبس  ، جزای نقدی ،  رد مال و جبران خسارت بزه دیده و متضرر از جرم شده است.

پرونده های دادسرای جرایم رایانه ای، بعد از صدور کیفرخواست، به دادگاه کیفری دو مجتمع قضایی ارسال  می گردد. همچنین، در صورت صدور قرار منع تعقیب یا موقوفی تعقیب و سایر قرارهای قابل اعتراض، رسیدگی به اعتراض، به همین مجتمع فرستاده می شود.

پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات ناجا (پلیس فتا) به عنوان نیروی پلیس متخصص فضای سایبری (فضای مجازی) به عنوان ضابط دادگستری، به منظور تحقیقات در مورد جرایم رایانه ای برای مراجع قضایی، در اکثر موارد، نقش مهمی ایفا می کند. نخستین اقدام پلیس فتا در شروع به تحقیقات، استخراج آی پی (IP) متهم، کسب اطلاعات لازم، تهیه و گردآوری مدارک و مستندات اتهامی و تکمیل آن در جهت انجام و اجرای دستور دادسرا “وکیل آی تی مشهد” است.

یکی از نخستین اقداماتی که دادسرا در رسیدگی به جرایم رایانه ای انجام می دهد، به ویژه در خصوص جرایم مالی، مسدود کردن حسابهای بانکی متهم است.

همچنین، ممنوع الخروج کردن متهم از دیگر اقدامات شایع در دادسرای جرایم رایانه ای می باشد. در سایر موارد نیز یکی از عمده ترین اقدامات، بستن یا فیلتر کردن سایت یا مسدود کردن دسترسی به صفحه (پیج) اینستاگرام “وکیل فضای مجازی در مشهد” یا کانال تلگرامی است که ممکن است حتا قبل از احضار متهم به دادسرا صورت گیرد.

پرینت پیامک طبق قانون جرایم رایانه ای اپراتورهای تلفن همراه بایستی اطلاعات تماس و پیام ها را تا شش ماه ذخیره و نگهداری و حفظ کند.

تحلیل سو استفاده از اسکرین شات تلگرام و اینستاگرام و…

یکی از مصادیق جرایم شبکه های اجتماعی، افشای اطلاعات خصوصی یا تهدید به افشای اطلاعات خصوصی است که هر دو این ها در قانون جرایم رایانه ای به عنوان جرم شناخته شده است.

اینکه کسی از متن چت ها، گفتگوهای دو نفره، عکس ها و…اسکرین شات بر می دارد و سپس طرف مقابل را تهدید به افشای این مسائل خصوصی می کند.

این تهدیدها گاهی صرفا به منظور اخاذی مالی و گاهی برای وادار کردن طرف مقابل به این است که به خواسته ی تهدید کننده تن بدهد “وکیل تهدید در مشهد” یا اصطلاحا به عنوان آتو از طرف مقابل، همواره، برای ساکت کردن او به کار گرفته  شود.

وکیل جرایم سایبری در مشهد

 تهدید پیامکی، تهدید تلگرام

تهدید : به انجام عملی که ممکن است موجب ضرر آبرویی یا شرافتی یا افشای اسرار شود، خواه تهدید کننده به این واسطه، تقاضای مال به قصد اخاذی و یا تقاضای انجام امر یا ترک فعلی را کرده یا نکرده باشد، جرم مستقلی است که بر اساس ماده 669 قانون مجازات اسلامی، شلاق تا 74 ضربه یا زندان از دو ماه تا دوسال برای آن در نظر گرفته شده است. بنابراین، صرف تهدید در این موارد، جرم است حتی اگر آن عمل مورد تهدید هرگز به مرحله عمل در نیاید.

آیا چت تلگرام و اینستاگرام و واتساپ قابل استناد است؟

برخلاف تصور عموم که متن گفتگو در تلگرام، اینستاگرام، واتس اپ و شبکه های اجتماعی دیگر، ایمیل و فیلم و… را جزو دلایل قابل استناد به شمار نمی آورند ،  اما قانون «ادله الکترونیک» را به رسمیت شناخته است.

دادگاه معمولا در این موارد، با ارجاع موضوع به کارشناسان حوزه فناوری یا پلیس فتا (پلیس فضای تبادل اطلاعات)  صحت مدارک را بررسی می کند و در صورتی که تأیید شود، ملاک و مبنای صدور حکم قرار خواهد گرفت. البته حذف حساب کاربری (دیلیت اکانت) در اکثر موارد، موجب گریز مرتکب خواهد بود  مگر با استناد به شهادت شهود بتوان ثابت کرد.

وکیل جرایم سایبری در مشهد

انتشار عکس های خصوصی و مسائل حریم خانوادگی

 

ماده 745 قانون مجازات اسلامی تعزیرات :

« هر کس به وسیله سامانه های رایانه ای یا مخابراتی، صوت یا تصویر یا فیلم خصوصی یا خانوادگی یا اسرار دیگری را بدون رضایت او، جز در موارد قانونی، منتشر کند یا در دسترس دیگران قرار دهد یا به نحوی که منجر به ضرر یا عرفا موجب هتک حیثیت او شود به حبس از 91 روز تا 2 سال یا جزای نقدی از پنج میلیون ریال تا چهل میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

منتشر کردن به معنای پخش آن (صوت، تصویر، فیلم خصوصی یا خانوادگی، اسرار) در فضای سایبری (در بستر اینترنت) است .

منظور از در دسترس دیگران قرار دادن این است که مرتکب، محتویات و اسرار خصوصی را در اختیار افراد مشخصی که در واقع، آنها را می شناسد قرار دهد.

اگر مرتکب، محتویات و اسرار خصوصی را در دسترس حتی یک نفر مشخص قرار دهد نیز مشمول این ماده خواهد بود .

پرینت تماس و پیامک

پرینت تماس ها فقط برای مدت شش ماه و با طرح شکایت کیفری (از قبیل رابطه نامشروع) و آن هم با دستور مرجع قضایی قابل دریافت است.

اگر دادیار یا بازپرس به این تشخیص برسد که متن پیامک ها را از مخابرات بگیرد بایستی درخواست خود را به هیئت سه نفره از قضات حاضر در مراکز دادگستری استان ها بدهد و بعد از تایید آن هیئت، مخابرات اقدامات لازم را مبذول می نماید.

برای گرفتن پرینت تلفن همراه به صرف یک شکایت یا شک و ظن به همسر یا فرد دیگر دلیلی برای قاضی دادگاه نمی‌شود که دستور پرینت بدهد.

شکایت از فروشگاه های اینترنتی

برای شکایت از فروشگاه های اینترنتی می توان از صفحه ثبت شکایات سامانه نماد اعتماد الکترونیکی اقدام و شکایت خود را ثبت نمود و با استفاده از کد رهگیری آن را پیگیری نموده و چنانچه در خرید اینترنتی با مشکل مواجه گردید یا کالا خرید شده به دستتان نرسید می تواند به پلیس فتا شکایت کند.

5/5 - (1 امتیاز)
تبلیغات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا