فرزندان

رفتارهای نگران کننده در کودکان را بشناسید

با مجله اینترنتی زنان 20 در یک مطلب تازه از فرزندان همراه باشید :

 

رفتارهای نگران کننده در کوکان,مشکلات رفتاری در کودکان,اختلال رفتار کودکان

تهدید کودکان به صدمه زدن به  خودشان یا شخصی دیگر بسیار نگران کننده است

هر زمان بچه­ ها تهدید به صدمه زدن خودشان یا هرکس دیگر کنند، باید مسئله را جدّی گرفت. امکان دارد حس کنید که کودک به دنبال جلب ­توجه است، ولی حتی درصورتی که مسئله همین باشد، کماکان نشانه­ ی این است که اوضاع خوب نیست.

رفتارهای غیرمتعارفی در کودکان وجود دارد که با وجود آزاردهنده بودنشان، دلایل آن، اکثراً به سن کودک و شرایط رشد روانی وی مربوط میشود.گاهی این مشکلات به رفتارهای نابه هنجار، تبدیل می شوند که از وضعیت معمولی خارج شده و باعث ازار خود فرد و بیش از آن، دیگران میشود.

در بسیاری وقت ها، آن چه سبب وخامت اوضاع میشود ، پیدایش چنین رفتارهایی در کودک نیست؛ بلکه عکس العمل های نامطلوب، ناپخته و گاه اشتباه والدین و اطرافیان در برابر آن است که به دلیل عدم اگاهی، نه تنها سبب برطرف شدن مشکل نمی شوند، بلکه به به جا ماندن رفتار نابه هنجار یا پیدایش رفتارهای نامطلوب دیگر، منجر میشوند.

در این مطلب چند رفتار نگران کننده در کودکان ذکر شده است:

مدام نافرمانی می کنند
مدل خاصی از اختلال رفتاری که به آن اختلال نافرمانی مقابله جویانه یا ODD میگویند ، با رفتارهای مختل کننده همراه است. سرپیچی، ناسازگاری و رفتار مقابله جویانه در برابر فرد مقابل از علامت های این اختلال است. به نقل از کلینیک مایو کودکی که اختلال نافرمانی مقابله جویانه داشته باشد بصورت دائم یعنی بیش از ۶ ماه رفتار مخالف و مختل کننده دارد. برخی از علامت های ODD بداخلاقی کردن، جر و بحث با بزرگترها، نافرمانی، مقصر کردن سایرین، خشم، رفتار خصومت آمیز، مشکل درسی یا عدم قابلیت برقراری رابطه دوستانه است.

شبها نمی­ خوابند
درصورتی که کودکتان قبلا راحت می­خوابید و اینک شبها خوابش نمی­برد، چیزی پیش آمده است. به­ هم ­خوردن خواب، کلید وجود مشکلی بالقوه است. بهم ­خوردن خواب چه بسا می­تواند از یک سری موضوعات انباشت شده ایجاد شده باشد؛ پس بکاوید و ریشه ­اش را بیابید.

رفتارهای نگران کننده در کوکان,اختلال رفتار کودکان,مشکلات رفتاری در کودکان

 یکی از رفتارهای نگران کننده در کودکان این است که شبها نمی خوابند

به خودشان آسیب می رسانند
خود زنی خود را به شیوه­ های مختلفی می­تواند نشان دهد. این روش در بچه ­های کوچک­تر بیش تر خود را در نیشگون گرفتن خود، خراشیدن، یا مشت­زنی بخود نشان می­دهد. این رفتار در سنین نزدیک به نوجوانی و نیز در طی این دوره به طرف رفتارهایی مانند بریدن و آتش­زدن کشیده می­شود. درصورتی که کودکی دارید که خود زنی می­کند، چه بسا درصورتی که به ­نظرتان آنقدر هم جدّی نیست، باید سراغ درمانگر کودک بروید تا عواطف کودک را تحلیل و پردازش کند. این که آن قدر صبر کنید که خود زنی­ اش تشدید شود، ایده­ ی اصلاً خوبی نیست.

ترس و نگرانی دارند
ترس، حالتی هیجانی است که وقوع خطری را هشدار میدهد و با تغییراتی در بدن، مثل عرق کردن، لرزیدن، نفس نفس زدن و تپش قلب، فرد را آماده فرار از آن حالت یا جنگیدن با آن میکند . به نظر میرسد ترس های زمان بچگی، قسمتی از جریان رشد انسان هستند و اکثراً ، در اثر تجربه های ناشناخته ای که به نظر کودک، تهدیدکننده می‌اید ، به وجود می آید.  همچنین امکان دارد کودک، از چیزی که خواهر و برادر وی هم می ترسند، اظهار ترس کند.

اشاره به این نکته الزامی است که ترس، مدام، مسئله ساز و اسیب زننده نیست و چه بسا میتواند کمک کننده هم باشد؛ زیرا سبب میشود کودک، به روشی درست عمل کند. مثلا ، ترس از آتش، سبب اجتناب وی از بازی با کبریت خواهد شد. همچنین ترس ها و نگرانی های کودک، در طول رشد، تغییر میکنند و وی، کم کم ، یاد می گیرد تهدیدهای حقیقی را از شرایط های بی آزار تشخیص دهد.

با هیچ­کدام از دوست های صمیمی­شان زیاد بازی نمی­کنند
درصورتی که کودکتان خیلی غیرمنتظره دست از بازی با دوست های نزدیکش بکشد، این یک مشکل است. مشکلی که می­تواند علامتی از وجود یک دعوا باشد. می­توان از روی حال و حوصله­ ی کودک پیش­بینی کرد که موضوعی پیش آمده است. هرچه که باعث ایجاد این مسئله باشد، حتما باید بررسی شود.

تهدید به کشتن خودشان یا شخصی دیگر می­ کنند
هر زمان بچه­ ها تهدید به صدمه زدن خودشان یا هرکس دیگر کنند، باید مسئله را جدّی گرفت. امکان دارد حس کنید که کودک به دنبال جلب ­توجه است، ولی حتی درصورتی که مسئله همین باشد، کماکان نشانه­ ی این است که اوضاع خوب نیست و آن ها احتیاج به کمک بیش تر دارند.

پنهان­کاری می کنند
بچه­ ها مخصوصا نوجوان­ها عموما درباره تلفن و فعالیت­های اینترنتی­شان پنهان­کاری می­کنند. ولی اگر به تلفن یا کامپیوترشان نگاهی می­ اندازید، ترس برشان دارد باید درمورد این رفتار نگران شوید و دنبال علت آن باشید.

درصورتی که کودکتان هر یک از این رفتارها را دارد، از  خانواده و پزشک متخصص کودکان یا یک درمانگر کودک بیش تر کمک بگیرید. هیچوقت برای کمک دریافت کردن زود نیست، بلکه غالبا خیلی دیر هم است.

گردآوری: بخش کودکان

امیدواریم از این مطلب بهره کافی را برده باشید ، بزودی با شما همراه خواهیم بود در یک مطلب تازه تر از دنیای فرزندان

مجله اینترنتی زنان بیست آرزوی بهترینها را برای شما دارد.

امتیاز شما به این مطلب
تبلیغات
دکمه بازگشت به بالا