آشپزی

طرز تهیه نان کدو‌ سبز و شکلات

با مجله اینترنتی زنان 20 در یک مطلب تازه از آشپزی همراه باشید :

 

نان کدو سبز و شکلات یک نان نرم، لطیف و خوشمزه است که همزمان از دو چیز دوست داشتنی بهره می‌گیرد. کدو سبز تابستانی پر خاصیت و کاکائوی پرطرفدار و سرشار از آنتی اکسیدان. این نان بسیار پف و نرم است.

کدو سبز تابستانی یکی از سبزی‌های تابستانی و یا همان صیفی جات پرطرفدار است که اگر شما به هر کجای جهان سفر کنید در این فصل از سال آن را در غذا‌های مختلفی پیدا خواهید کرد. کدو سبز همانند سایر سبزیجات سرشار از فیبر و آنتی اکسیدان است. حضور این ماده در کنار کاکائو شاید کمی عجیب به نظر برسد، اما ما معمولا چیز‌های عجیبتر از این هم با همدیگر داشته‌ایم ضمن اینکه وقتی که نان را در دهانتان می‌گذارید متوجه خواهید شد که چقدر این ترکیب مناسب و عالی است.

افطاری روز بیست و دوم ماه رمضان؛ نان کدو سبز و شکلات

برای اینکه بتوانید از کدو سبز در این نان استفاده کنید باید آن را رنده کنید. بعضی آن را درشت و بعضی هم ریز می‌کنند، این بستگی به سلیقه شما دارد و البته باید بگویم در نهایت شما اصلا شکل کدو را در کیک نخواهید دید، چون اصولا رنگ و طعم کاکائو بر همه چیز غلبه می‌کند. بعد از رنده کردن حتما باید آب آن را بگیرید، چون رطوبت زیادی آن موجب خمیر شدن می‌شود و البته زمان پخت را بیشتر می‌کند.

نان یا کیک

شما می‌دانید که نان‌های میوه‌ای معمولا ظاهری شبیه به کیک، اما متراکمتر دارند و در واقع چیزی شبیه کیک هستند. نان موزی هم یک نمونه خوب از اینهاست که من بار‌ها آن را درست کردم. برای نان‌های میوه‌ای بر خلاف نان‌های معمولی از مخمر استفاده نمی‌شود و جوش شیرین جایگزین آن می‌شود. خب چرا جوش شیرین؟ نان‌های میوه‌ای حاوی رطوبت زیادی هستند و جوش شیرین باعث خارج شدن رطوبت از نان شده و بافتی اسفنجی به آن می‌دهد. همچنین با خروج سریع آب موجب بوجود آمدن ترک روی نان می‌شود. برای من البته ترک نخورد.

این دستورالعمل برای تهیه ۲ لوف نان (قالب مستطیل مخصوص نان) است در صورت دلخواه می‌توانید مواد را نصف کنید.

مواد لازم:

    • کدو سبز رنده شده: ۴ پیمانه

 

    • آرد: ۲ و ۱/۲ پیمانه

 

    • پودر کاکائو: ۱/۲ پیمانه

 

    • جوش شیرین: ۲ قاشق چایخوری

 

    • نمک: ۱/۲ قاشق چایخوری

 

    • شکر: ۱ و ۱/۲ پیمانه

 

    • دارچین: ۱ قاشق چایخوری

 

    • تخم مرغ: ۲ عدد

 

    • کره: ۳/۴ پیمانه ذوب شده

 

    • قهوه فوری: ۱/۲ قاشق چایخوری

 

    • شکلات چیپسی: ۱/۴ پیمانه (اختیاری)

 

افطاری روز بیست و دوم ماه رمضان؛ نان کدو سبز و شکلات

طرز تهیه:

۱. ابتدا کدو را رنده کرده و در دستمال آشپزخانه بریزید و آب آن را قدری بگیرید. یادتان باشد زیاد هم آن را فشار ندهید که کاملا خشک شوند ما فقط می‌خواهیم آن آب اضافی را بگیریم. می‌توانید از الک یا آبکش ریز هم استفاده کنید.

۲. حالا فر را با دمای ۱۷۵ درجه سلسیوس روشن می‌کنیم. شبکه فر را در وسط می‌گذاریم. دو عدد قالب لوف را با کره یا روغن چرب می‌کنیم.

۳. در یک کاسه آرد، پودر کاکائو، نمک، دارچین و جوش شیرین را می‌ریزیم. آن‌ها را با ویسک دستی بهم می‌زنیم تا خوب مخلوط شوند. به طوری که هیچ بخش دانه‌ای در آن نباشد. بخصوص در مورد کاکائو دقت کنید، در صورتی که دانه‌های آن مشخص است با چنگال آن‌ها را از هم باز کنید تا یکدست شوند.

افطاری روز بیست و دوم ماه رمضان؛ نان کدو سبز و شکلات

۴. حالا در کاسه‌ای دیگر، تخم مرغ و شکر را بریزید، خوب آن‌ها را با هم مخلوط کنید تا صاف و یکدست شوند. می‌توانید این کار را با همزن برقی و روی سرعت متوسط انجام دهید، من خیلی راحت از چنگال استفاده کردم. کره آب شده و دانه‌های قهوه فوری را اضافه کنید و بهم بزنید تا یکدست شوند.

۵. کدو سبز رنده شده را به مخلوط تخم مرغ اضافه کنید، کمی بهم بزنید. حالا مخلوط آرد و کاکائو را به تدریج به مخلوط تخم مرغ اضافه کنید و با چنگال یا قاشق چوبی بهم بزنید تا یکدست شود و هیچ بخش گلوله مانندی در آن نباشد.

۶. خمیر را دو قسمت کنید و در قالب از پیش چرب شده بریزید. این خمیر همانند خمیر‌های کیک چسبناک نیست. وقتی مواد را در قالب ریختید با لیسک یا قاشق به آرامی روی آن را صاف کنید، سپس در صورت دلخواه مقداری شکلات چیپسی روی آن بریزید. من شکلات چیپسی را داخل یخچال گذاشتم و این باعث شده روغن آن‌ها روی سطح آمده و ظاهری روشن بگیرند و گرنه آن‌ها شکلاتی و تیره رنگ هستند.

افطاری روز بیست و دوم ماه رمضان؛ نان کدو سبز و شکلات

۷. حالا قالب‌ها را داخل فر از پیش گرم شده بگذارید. اجازه دهید به مدت ۵۰ دقیقه در فر بمانند یا تا زمانی که وقتی خلال دندان را در آن فرو می‌کنید، تمیز بیرون بیاید. پس از این زمان، نان‌ها را از داخل فر درآورید، بگذارید به مدت ۵ دقیقه داخل قالب بمانند تا کمی خنک شوند. بعد از این زمان، با یک چاقوی صاف و بدون دندانه، لبه‌های نان را از قالب جدا کنید. نان‌ها را روی توری خنک کننده بگذارید تا به طور کامل خنک شوند. اگر قصد دارید آن را به صورت اسلایس، برش بزنید اجازه دهید نان به صورت کامل خنک شود سپس این کار را انجام دهید، چون در غیر اینصورت تکه تکه خواهد شد. من این نان را با شیر مصرف می‌کنم و خیلی خوشمزه می‌شود.

نکات لازم

    • یک نکته خیلی مهم در مورد جوش شیرین است. سعی کنید اندازه آن دقیقا همان چیزی باشد که در دستور آمده، اگر از جوش شیرین به میزان بیشتری استفاده کنید روی کیک هم دچار منفذ خواهد شد و ظاهر خوبی نخواهد داشت.

 

    • حتما قبل از گذاشتن در فر روی سطح آن را صاف کنید این کار باعث می‌شود که در انتها نیز ظاهر نان شما صاف و تمیز باشد.

 

    • کدو‌ها را خیلی محکم فشار ندهید و آنقدر نچلانید که کاملا بدون آب شوند. این یک نان نرم و مرطوب است بنابراین نیازی به خشک کردن کدو‌ها نیست.

 

    • استفاده از شکلات چیپسی کاملا اختیاری است، اما اگر قصد دارید از آن استفاده کنید می‌توانید مقداری از آن را در ترکیب و بخشی را هم بر روی آن بریزید و یا مثل من فقط روی آن به عنوان تزئین بریزید. شکلات چیپسی با حرارت کاملا ذوب نمی‌شود و شما بافت دانه‌ای آن را هنگام خوردن احساس خواهید کرد.

 

منبع : برترینها

امیدواریم از این مطلب بهره کافی را برده باشید ، بزودی با شما همراه خواهیم بود در یک مطلب تازه تر از دنیای آشپزی

مجله اینترنتی زنان بیست آرزوی بهترینها را برای شما دارد.

امتیاز شما به این مطلب
تبلیغات
دکمه بازگشت به بالا